utorok 5. júna 2018

Kváskovanie


S kváskom som sa začala kamarátiť asi pred pol rokom . Prvé chlebíky boli všelijaké...placaté, popukané, deformované, ale na počudovanie vždy sa zjedli do poslednej omrvinky :-).  Informácie a postupy som si hľadala najmä na nete, ale  lepšie je raz vidieť ako stokrát vygoogliť a preto som s potešením uvítala možnosť zúčastniť sa na kurze pečenia kváskového chleba so skúsenou "kváskovačkou"  Ľudmilkou Hoffmanovou v priestoroch kaštieľa na Vodnom hrade v Štítniku. Ľudmilka je veľmi zaujímavý človek, okrem kurzov kváskovania vedie aj kurzy  "Zdravo nemusí byť draho - liečba jedlom" a jej pohľad na zdravý životný štýl je mi veľmi sympatický. Dovolím si citovať pár viet z jej stránky:
"Chcem čo najviac používať miestne suroviny. Mám názor, že na mieste, kde človek žije, rastie všetko, čo potrebuje a suroviny dovezené z opačnej strany zemegule nepotrebuje pravidelne používať . Ja osobne mám názor, že posadnutosť niečim, čo sa nazýva zdravou výživou môže byť zdraviu a vnútornej slobode menej prospešná, ako pár lyžičiek cukru. O "nezdravom zdravom" biznise ani nehovorím. Podľa mňa už len hocijakú potravinu opakovane nazývať jedom je jedovatá myšlienka."


Na kváskovom kurze bolo zaujímavé, že sme nič nevážili. Najprv som si v duchu myslela, tak toto sa nemôže podariť.  Všetko bolo od "oka" alebo lepšie povedané ako sme to cítili pod rukami. Žiadne rozpisy, recepty, váženie.... Ku rozkvasu sme si postupne pridávali múku  a vodu, toľko aby nám vzniklo nelepivé cesto, v pokoji a pohode sme miesili a odrazu nám pod rukami vznikali krásne bochníky. Kváskovanie proste učí trpezlivosti aj odvahe.


A tu je môj kváskový krásavec.  No čo vám poviem, chutil božsky. 
Ľudmilka nám prezradila ešte  jednu zaujímavú ingredienciu, ktorú je dobre pridávať do cesta. Je to ostropestrecová múka, stačí jedna lyžica. Podporuje trávenie , je to silný antioxidant  a bráni vzniku civilizačných chorôb. Takže svoj chlebík si môžete obohatiť aj takouto zdravou prísadou. A samozrejme aj rôznymi semiačkami, ktoré je ale vhodné pred použitím  namočiť do vody.


Kvások  má veľmi široké využitie,  nielen pri pečení chlebíka, ale aj pri sladkých jedlách. Vyskúšala som lievance, s domácim džemom poliate púpavovým medom a sú naozaj neodolateľné. 
Večer si urobíme rozkvas z 85 g kvásku, 85 g hladkej pšeničnej alebo špaldovej múky a 85 g vody. Prikryjeme fóliou a necháme stáť pri izbovej teplote do rána. Na druhý deň primiešame 140 g múky, 120 g mlieka, 1/2 lyžičky soli, 1 lyžičku kypriaceho prášku, 50 g púpavového medu (alebo cukru), 2 lyžice roztopeného masla, 2 vajcia a pár kvapiek vanilkovej esencie. Všetko dobre premiešame na hladké cestíčko a môžme piecť lievance.


Výborný je aj kváskový ovocný koláč s mrveničkou. Rozkvas  si pripravíme zo 65 g kvásku, 65 g  múky (podľa vlastného výberu) a 65 g vody. Necháme stáť pri izbovej teplote asi 10 hodín. Na druhý deň vo veľkej miske zmiešame 280 g múky, 100 g roztopeného masla, 100 g cukru, 120 g mlieka, 1 vajce, 3/4 lyžičky kypriaceho prášku. Pridáme rozkvas a miešame aby sa odstránili prípadné hrudky. Ak je cesto veľmi husté, môže sa rozriediť trochou mlieka. Cestíčko nalejeme do vymastenej formy veľkosti asi 20 x 20 cm. Povrch posypeme  ovocím, prikryjeme fóliou a necháme odpočívať 3 hodiny. Tesne pred pečením navrstvíme na ovocie mrveničku alebo posypeme mandľovými lupienkami a pečieme asi 40 minút pri teplote 200 stupňov.  


Ak ešte nekváskujete, možno som vás trošku inšpirovala k tomu aby ste si to  vyskúšali. Nemusíte mať obavy, ak sa aj niečo  celkom nevydarí, dôležité je sa tváriť, že presne tak ste to chceli. Aj z  placatého chleba môže byť napríklad chutná foccacia :-). 


Prajem vám veľa radosti a pohody pri kváskovaní . 


9 komentárov:

  1. Na pečenie kváskového chleba sa chystám už dávno, ale zatiaľ zostáva stále len pri plánoch. Priznám sa, že ja som kváskový chlieb až do minulej soboty ešte vôbec nejedla, kúpila som si hotový v obchode. Lievance, po našom dolky, som robila v sobotu, ale z normálnych kvasníc. Mala som ich pekné, aj chutili. Obdivujem ťa, Monika, že sa zúčastňuješ toľkých rôznych kurzov a obohacuješ tak svoje vedomosti a schopnosti.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Určitě to byl zajímavý kurz. Přiznávám, že chleba doma nepeču i když věřím, že by se po něm jen zaprášilo (pokud by se mi ovšem povedl :-) ). Na lívance a kynutý koláč používám kvasnice, z kterých nejdříve udělám kvásek. A asi to už jinak dělat nebudu. :-) Ale ráda jsem se podívala a vše v Tvém dnešním příspěvku pročetla.
    Měj se moc hezky!
    Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak ten chléb musí být určitě výtečný, vypadá nádherně. Už jsme ho doma taky pekli, jen nepečeme tak často, abychom kvásek doma udrželi. Ale kurz bych si taky užila.
    Krásný den, Petra

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Všechno kynuté je tak nějak lepšejší. :-) Kéž bych s kváskem nebo s droždím uměla také pracovat. U nás se nic kynutého nepeklo, takže to nemám odkoukané, a samotné se mi to nechce ani moc zkoušet. Chtělo by to nějaký kurz nebo alespoň dohled v kuchyni.
    Všechny tvoje dobroty vypadají perfektně a mě zase chytají chutě. :-)
    Krásný den přeji, pa.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Moni, krásný, voňavý příspěvek. Musím říct, že se mi libí nejen chleba a ostatní dobroty, ale i to, jak o kvásku mluvíš. je to až poetické, člověk pak chápe výraz "boží dar".
    A ještě v jednom si mi rozšířila obzory. Se slovenštinou nemám problém, ale asi jsem nikdy nepotřebovala nebo neslyšela říct slovo mrvenička - drobenka.
    Tak moc díky, měj hezký den, Helena

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Dala bych si vsechno a hned:-). Kvasku ja se porad bojim, chleba bych jendou rada, ale zatim mi kvasek jednou vzejde, dvakrat ne:-(. Chybu jsem doposud neodhalila. Hezky den. M.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Moni, také jsem už několikrát pekla chléb z kvásku a je výborný. Krásně vypadá i koláč a lívance, ty jsem nikdy nezkoušela. Tak až budu mít kvásek, vyzkouším. Vše máš hezky nafocené.
    Přeji příjemné dny. D.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Moni kváskový chleba peču už delší dobu, ale je teda fakt, že letošní jarně-letní počasí si kvásek dělá co chce. a děkuji za inspiraci na lívance, určitě zkusím.
    krásné dny. Majka

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Fantastickeeee...pečiem tiež z kvásku a stále ma to baví :-) a aj nam chutí :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika