pondelok 25. júna 2018

Na Orave dobre, na Orave zdravo...

... sa spieva v známej ľudovej pesničke a ja musím ešte dodať, že na Orave krásne. Presvedčili sme sa o tom niekoľkokrát na našich potulkách po tomto nádhernom kraji.
  Hoci takmer po celej ceste z domu nás sprevádzal dážď, Orava nás privítala slnečným počasím. V prvý deň  bola naším cieľom  dominanta tohto regiónu -  Oravský hrad. Je naozaj majestátny, úchvatný a má...veľa schodov :-). V rámci prehliadky hradu je možné  zakúpiť lístky na  malý alebo veľký okruh. My sme si chceli hrad naozaj dôkladne prezrieť a tak sme absolvovali asi dvojhodinový veľký okruh. Dokonca sprievodkyňu sme mali len pre seba, keďže na tento vstup okrem nás nikto nešiel.  Čo nás trošku zarazilo, bol vstupný systém. Na  prehliadku sa čaká pred uzamknutou bránou hradu, nepustia vás ani na nádvorie. V prípade nepriaznivého počasia to môže byť dosť nepríjemné, keďže nie je tam žiadny prístrešok ani nič, kde by sa dalo pred dažďom schovať. Hneď  pod hradom je však reštaurácia, kde varia vlastné pivo, takže po  prehliadke po nespočetných schodoch nám dobre padlo posedenie s občerstvením :-).

Po občerstvení a krátkom oddychu  naša cesta  smerovala do penziónu Pribiskô v Zuberci, kde sme boli ubytovní. Penzión je situovaný v prekrásnom tichom podhorskom prostredí a my sme tu boli   nadmieru spokojní nielen s ubytovaním, ale aj s  vynikajúcou domácou kuchyňou, dokonca pre mňa aj vo vegetariánskej verzii. V areáli sa nachádzajú ihriská pre deti, jazierka s rybami, v okolí sa pasú kravičky a ovečky, všade nádherné výhľady na oravskú prírodu.  Proste úplná idyla.

Ďalší deň sme mali naplánovanú túru do roháčskych vrchov, ale keďže bola obloha už od rána  zamračená, zmenili sme program a  rozhodli  sa pre návštevu dreveného kostolíka v Tvrdošíne, ktorý je zapísaný  v zozname Svetového kultúrneho dedičstva.

Dominantou  interiéru je bohate zdobený barokový oltár z konca 17.storočia.
Bohoslužby sa tu konajú už len raz do roka.

Po prehliadke kostolíka sme zamierili na Oravskú priehradu. Na internete sme našli možnosť plavby o 11:00. V pohode sme to stíhali, no žiaľ loď nemohla vyplávať, lebo okrem nás dvoch neboli žiadni ďalší pasažieri a na plavbu bolo potrebné naplniť  kapacitu minimálne 10 pasažierov. Kapitán lode nás však ubezpečil, že  o tretej popoludní   je nahlásená väčšia skupina, tak určite sa plavba bude konať. Nuž ale čo do tretej robiť? Vygooglili  sme , že neďaleko sa nachádza Oravská lesná železnica... a tak sme zamierili do Oravskej Lesnej, mimochodom  najchladnejšej obce na Slovensku.

Už to začínalo vyzerať ako nepriazeň osudu na tento deň, keď nám pani v pokladni  oznámila, že sme spolu len piati pasažieri, takže vláčik nemôžu vypraviť. Ale riešenie sa predsa len našlo.  Ak by sme chceli, môžu nás  zviesť malou drezinou. Nuž povedali sme si, že lepšia drezina v hrsti, ako vláčik v depe a o chvíľu sme sa viezli .
Tri a pol kilometrová trať so 120 metrovým  prevýšením začína v stanici Tanečník , kde je aj bezplatné parkovisko. Vedie popri bohato zakvitnutých  lúkach, poliach a tiež cez  hustý les , v ktorom sú  nainštalované  postavičky z rôznych rozprávok. Pre detičky určite super zážitok.

Asi po 20 minútach jazdy sme dorazili na vrcholovú stanicu Sedlo Beskyd. Tu sme mali krátku prestávku, počas ktorej sa dá vystúpiť na vyhliadkovú vežu neďaleko stanice. Ak sa vám však nechce šľapať do kopca, môžete zostať v stanici a prezrieť  si goralskú drevenicu, ktorá odráža kultúru a život Goralov na Orave. My sme stihli oboje a určite odporúčame si vyšľapať kopček k vyhliadkovej veži, pretože sa vám naskytne nádherný panoramatický výhľad na takmer všetky oravské končiare.
Potom nás  čakala už len jazda naspäť do východiskovej stanice.

Pri návrate do stanice, začala obloha najpr nenápadne slziť, ale dážď sa postupne zosilňoval. Trošku váhame, či ísť na tú plavbu...V prístave je dážď  už poriadne hustý a pridáva sa aj nepríjemný vietor. Kapitán lode Slanica nás presviedča, že to je v pohode a tak náš oravský program pokračuje plavbou. Na hladinu Oravskej priehrady dopadajú ťažké dažďové kvapky, ale my sme v suchu lode a čakáme na ďalších pasažierov - školský výlet. Keby som to nezažila na vlastnej koži , tak  by som neverila, že niekoľko detí dokáže prekričať aj lodné motory v plnej prevádzke:-). Milí učitelia máte môj veľký obdiv.
Súčasťou 90 minútovej plavby je aj  30 minútová zastávka uprostred priehrady na Slanickom ostrove umenia, na ktorom
nájdete Kostol svätého kríža, hrobku a množstvo zaujímavých sôch. Škoda, že kvôli vytrvalému dažďu sme si nemohli ostrov dôkladnejšie prezrieť .

Vo štvrtok sme sa  zobudili do upršaného a poriadne chladného dňa. Turistika  opäť padla. Už som začínala byť z toho smutná, pretože najviac sme sa tešili na roháčske vrchy a mali sme naplánových niekoľko turistických výstupov. Výhodou oravského regiónu je aj to, že i počas nepriaznivého počasia si viete  vždy nájsť náhradný program. Keď vonku fúka, prší a je 11 stupňov, najlepšie je ísť sa zohriať do termálnych prameňov. Niekoľko kilometrov od Zuberca sa nachádza Aquapark Oravice s geotermálnou liečivou vodou. Na vstupných dverách nás však privítal oznam o neočakávanom výpadku elektriny...už sme sa obracali na odchod, keď sa  svetlá nejakým zázrakom rozsvietili :-). Hurá, môžme tento sychravý deň stráviť v horúcich bazénoch a vírivkách.
Aquapark je rozlohou menší, ale veľmi príjemný a čistý. V deň našej návštevy bolo ľudí  pomenej, takže v bazénoch bolo dosť miesta. V hlavnej sezónne pri väčšom počte návštevníkov to ale nemusí byť také ideálne. Okolie lemuje nádherná príroda.

Ráno v predposledný deň nášho pobytu sme si povedali, že ideme na túru za každého počasia. Veď nie sme žiadne bábovky a nejaký ten dážď nás nemôže odradiť. Aspoň konečne natvrdo odtestujeme naše softshellové oblečenie :-).  Vybrali sme sa k Roháčskym plesám.  Trasa je spočiatku nenáročná, v poslednej štvrtine však počítajte s dosť strmým stúpaním, ktoré mi dalo trochu  zabrať. Odmenou sú však   nádherné výhľady a rozprávkovo krásne plesá, ktoré sú doslova prírodné skvosty.
Celá túra je mierne až stredne náročná s prevýšením 700 m   a dĺžkou asi 14 km. Časove sme to zvládli za asi päť hodín ,aj s prestávkami na oddych a fotenie. Pevná turistická obuv je nevyhnutnosťou.

Aj keď celý deň viseli nad našimi hlavami ťažké mračná, dážď sa z nich nespustil. Zato studené počasie nás poriadne osviežilo .

Neskutočne nádherná príroda, na ktorú sme sa nevedeli vynadívať.

V sobotu konečne vykuklo slniečko. Keďže bol to zároveň aj deň nášho odchodu vybrali sme sa už len na nenáročnú túru  Oravice - Tichá dolina - Juráňová dolina - sedlo Umrlá - Bobrovecká dolina - Oravice. Táto dolina je považovaná za jednu z najkrajších tiesňav na Slovensku, s čím môžeme vrelo súhlasiť.

Orava a jej nádherná  nedotknutá príroda nás očarila. Tento región ponúka návštevníkom rôznorodé možnosti. Turistiku, kultúrne a historické  pamiatky, čistý vzduch, liečivé termálne pramene... Ak ste tam ešte neboli, možno to bude  tip na letnú dovolenku. Verím, že aj my sa tam ešte niekedy vrátime...

1. Monika,
    krásne fotky, aj spomienky...
    Musím sa usmievať, všetko to už máme pochodené aj s naším Kubkom, chodíme do Zuberca už niekoľko rokov, ja teda asi10 a môj manžel cca 38 rokov. Veľký okruh na hrade je super, len tích schodov, ale dali sme to aj so štvorročným, ktorí ich prešiel všetky sám :)
    Aj tento rok bude naša dovolenka na Orave, koncom júla vyrážame. Už sa tešíme.
    U nás vedie hubačka, vždy máme plné koše... a minimálne dvakrát za pobyt musíme navštíviť aquapark Oravice, večer je super, keď svietia hviezdy...
    Prajem pekné leto a príjemný večer,
    A.

1. Ďakujem Aďka. Myslím, že Orava je cieľom mnohých turistov, práve preto, že poskytuje veľa možností vyžitia pre deti aj dospelých. My sme si v Oraviciach namiesto hviezd užili dažďové kvapky, ale vôbec nám to nevadilo.Prajem vám pohodovú dovolenku a hlavne pekné počasie.

2. Moniko, to jsou nahderna mista, skutecne moc, tam by se mi urcite libilo, i detem. Dekuji za prohlidku, treba se tam nekdy vydame, na Slovesnku jsem jeste nebyla:-). M.

1. Marcelka, ak budete mať možnosť, určite navštívte tento prekrásny kút Slovenska. Aj v Čechách máte veľa zaujímavých miest, na návštevu ktorých vždy rada spomínam.

3. Moc krásný příspěvek. V těchto místech jsem nebyla, ale přeci jenom někde na Slovensku ano. Jezdívali jsme na dovolené, vzpomínám na školní výlet v deváté třídě do Tater.
    Díky za Tvoje krásné fotky a bezvadný slovní doprovod.
    Měj se hezky!
    Hanka

1. Ďakujem Hanka. Aj Tatry sú pekné, ale už je tam príliš veľa komercie a čím ďalej menej prírody. Orava je taká naturálnejšia.

4. Moni, moc děkuji za připomenutí. byli jsme v Zuberci před 4 lety a zrovna včeara jsme si říkali, že to byla jedna z nejkrásnějších dovolených, i když hodně fyzicky náročná.v aqua parku jsme si také krásně odpočinuli. přeji krásný den Majka

1. Majka, to ma veľmi teší, že aj vám sa páčil tento kút Slovenska. Dúfam, že vaša návšteva nebola posledná :-).

5. Máte na Slovensku moc krásně. Ty hory... Tedy úplně by se mi po nich chodit nechtělo, ale nemůžu se vynadívat. Až budeme příští rok plánovat dovolené, musím si na vzpomenout na Oravský hrad.
    Měj se krásně, pa.

1. Ďakujem Dý. Budem veľmi rada, keď počas svojej dovolenky zavítate na Oravu. Aj keď nie ste priaznivci turistiky, určite sa tam nebudete nudiť.

6. Monika, až na tú smolu s počasím, krásna dovolenka. Vieš, že aj ja mám na blogu článok s tým istým názvom? :-)Ak sa ti bude chcieť, môžeš si pozrieť. Ja som opisovala iba časť jedného dňa a bola som niekde úplne inde. Jediné miesto, ktoré sa priblížilo k tvojmu, bol Oravský hrad, avšak len pod ním, lebo sa už pomaly stmievalo.

1. Nuž počasie nebolo celkom ideálne, ale nám to až tak nevadilo. Užili sme si Oravu aj medzi dažďovými kvapkami. Pozerala som na tvoj článok a bola som prekvapená, koľko ďalších zaujímavých miest sme nevideli. Škoda, že som ho nečítala pred dovolenkou, určite by sme niektoré z nich zahrnuli do nášho programu.

7. Juj, som rada, že Orava sa páči!
    A na tej drezine by som chcela ísť, možno je to lepšie ako vláčik :-)
    Monika, urobila si krásne fotočky aj keď slniečko chýbalo!

1. Veru ,Danielka, veľmi sa nám páčilo. Slniečko síce chýbalo, ale nám to až tak nevadilo. Veď sme toho videli a navštívili aj tak dosť. A tie vaše hory a príroda...taká nedotknutá, skutočná. Chráňte si to!

8. Moni, moc děkuji za krásnou reportáž! Na Opravě jsem byla jako holka s rodiči, táta byl rybář a tak si užíval na přehradě :o)
    Je super, že jste si výlet nenechali zkazit ani nepříznivým počasím, ty fotky jsou opravdu jako z jiného světa, nádhera! Člověk touží netísnit se nikde s davy a pak se ukáže, že na různé "atrakce" je prostě dalších lidí potřeba.
    Měj hezké dny, Helena

9. Moni, až na to počasí jste měli krásnou dovolenou, viď?!!! Ty hory, ta jejich majestátnost, to úplně vyráží dech. Úžasné..... V těchto místech jsem nikdy nebyla. Ale třeba jednou... :)
    Měj se krásně, Petra

10. Dobré ráno vinšuju!!tak Orava je moje "srdcovka".bratr mojí maminky se přiženil do Istebného a tak jsme sem jezdili na návštěvu.strýc dávno zemřel,ale tetička žije,stará se o ni dcera. s manželem jsme zde byli na svatební cestě.hezky jsme si to užili a poslední den jsme jeli do Vrátné,lanovkou nahoru,Kriváň byl nadosah ruky,ale vzhledem k časové tísni jsme to vzali dolů na Šutovské vodopády a do Žiliny.u vody jsme přespali a ráno vlakem domů.to bylo v roce 1976. a přesně po 30 letech jsem já,moje dvě dcery a moje starší sestra podnikly "poznávačku" po Oravě.ubytování v Těrchové a odsud výlety po okolí. ááááách,to byla nádhera-počasí na jedničku a ty zážitky.....přednost dostal Kriváň,kterému jsem v 76.pouze zamávala,odsud na Chleb a stačilo. na druhý den Jánošíkové diery a celá ta trasa....když jsme se vymotaly nad Štefanovou a ohlédly se za sebe,nedostávalo se nám slov-Poludňové skaly se nám vypínaly přímo za zády,bylo to fascinující. další den jela dcera s mojí sestrou na Velký Rozsutec,ale nahoru nelezly,protože bylo pozdě.já s druhou dcerou jsme prošmejdily Terchovou.vyšly jsme Křížovou cestou nahoru nad obec a kochaly se tou nádherou....další den nás čekala Vychylovka,muzeum Kysucké dědiny,opět něco krásného.předposlední den jsme měly domluvenou plavbu na pltích,ale protože jsme na autobus na Oravský Podzámok čekaly 3hodiny a stejně jsme se nedočkaly,vyrazily jsme do Zázrivé k sestřenici Marušce.to byla sázka do loterie...ale kdo se ptá,ten se dozví.tak jsme se po menším martiriu dostaly do blízkosti její chalupy.seděla s dcerou na lavičce a my jsme začaly zpívat:"na Orave dobre,na Orave zdravo...",to bylo překvápko...srdečné přivítání a divení nebralo konce.náramně jsme si to užili a večer nás její dcera zavezla do našeho penzionu.ráno jsme věnovaly zevrubné prohlídce Těrchové,nákupu "vítaného",nezbytným haluškám a focení malebného prostředí.večer jsme se spakovaly a ráno hybaj na autobus a dom. bylo to bezva,dokonce dcery v roce 2016 pro nás chystaly po 10 letech "opáčko" pro osvěžení paměti,ale nevyšlo to. teď bychom rádi do tatínkova rodiště do Žiaru a Tornaly,máme tam hodně co pořizovat,tak uvidíme,jak dá Pán Bůh zdraví a síly. z Moravského Slovácka zdraví a na Gemer mává Helena.

11. I přes nepřízeň počasí to myslím byla hezká dovolená. My jsem Zubrovci kdysi byli na dovolené taky. Prošli jsme trochu jiná místa než vy (ale třeba na Roháčských plesech i na Oravském hradě jsme byli) a moc se nám tam líbilo. Slovensko má vůbec spoustu krásných míst...
    Hezké léto

12. Na Oravě jsem byla před více jak 30 lety a je tam vážně nádherně :-))

13. Krása, ukládám jako tip na dovolenou! :) Děkuji :)

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika