pondelok 27. augusta 2018

Dvojfarebný džem


Ani neviem ako a leto pretieklo sťa voda v potoku a ja som až teraz natrafila na jeden zabudnutý príspevok. Aj keď sezóna jahôd a marhúľ je už za nami, možno  vám to príde vhod na budúci rok.


Mám rada nedeľné spomalené rána, ku ktorým neodmysliteľne patrí kávička, croissant a dobrý džemík. Počas zimných mesiacov, keď je vonku treskúci mráz, hneď ako otvorím pohárik s džemom, prenesiem sa do teplých slnečných dní , keď som tieto chutné dobroty zavárala. Každoročne zvyknem pri bežnom zaváraní vyskúšať aj niečo špeciálne tzv. "limitovanú edíciu" :-). Pri tohtoročnom spracovaní marhúľ som vyskúšala recept na dvojfarebný džem a bazovo-marhuľové želé. 


Dvojfarebný jahodov-marhuľový džem:
Na prípravu marhuľovej vrstvy vložíme 400 g marhúľ do hrnca a pomocou ponorného mixéra čiastočne rozmixujeme. Pridáme 100 ml 100 % pomarančový džús a 250 g želírovací cukor, dobre premiešame. Za stáleho miešania privediem do varu a aspoň 5 minút povaríme. Naplníme poháre do polovice a necháme 15 minút stuhnúť.
Na prípravu jahodovej vrstvy som použila zásoby jahôd z mraziaka, asi 500 g. Nechala som ich čiastočne rozmraziť, potom som ich rozmixovala ponorným mixérom, pridala dreň z vanilkového lusku, 250 g želírovací cukor a dobre premiešala. Za stáleho miešania privedieme k varu a povaríme asi 5 minút. Opatrne nalejeme na marhuľovú vrstvu. 
Poháre som neobracala hore dnom, aby sa džem nepremiešal. Ale pre istotu som ho pár minút sterilizovala.


Bazovo-marhuľové želé:
Na prípravu želé vložíme 250 g nadrobno nakrájaných marhúľ do hrnca. Pridáme 300 ml bazový sirup (najlepšie domáci), 450 ml 100 % pomarančový džús a 10 g prírodný pektín zmiešaný s 2 PL cukru. Za stáleho miešania  1 minútu dôkladne povaríme. Pridáme asi 200 g cukru (podľa sladkosti sirupu), privedieme do varu a povaríme ešte aspoň 5 minút. Hneď plníme do pohárov, uzavrieme a obrátime hore dnom a asi 5 minút necháme stáť na viečku. Poháre počas tuhnutia niekoľkokrát obrátime, aby sa kúsky marhúľ rovnomerne rozmiestnili.


Tento rok bola úroda ovocia naozaj bohatá. Naša špajza je nabitá zaváraninami na prasknutie. Zima môže prísť :-).


Občas počujem otázku, či sa vôbec oplatí zavárať doma, keďže prakticky po celý rok sa dá všetko kúpiť v obchode. Asi ťažko nájsť jednoznačnú odpoveď, pretože všetko má svoje "za" aj "proti". Najdôležitejším mojim argumentom "za" je fakt, že keď si zaváraninu pripravím sama, mám istotu , čo v nej skutočne je a v akej kvalite. Ale tiež je pravda, že ak nemáme vlastný ovocný sad a musíme ovocie kupovať, konečný produkt môže finančne výjsť drahšie ako v obchode. A samozrejme čas...to je tiež nezanedbateľný faktor "proti".
Čo si o domácom zaváraní myslíte vy? Zavárate alebo kupujete?


22 komentárov:

  1. Jsem pro domácí .... Víš stoprocentně , co tam máš:)))... Žádné shnilé ovoce , žádná chemie. Strávený čas v kuchyni za tu dobrotu stojí :)
    Já ráda ochutnávám :) Ty tvoje vypadají lákavě. Budu upřímná , u nás je zavařování manželova parketa :))))) Eva

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ó...takže zavára manžel?... a to sa Ti ako podarilo? :-).

      Odstrániť
  2. Moni, dvoubarevný džemík vypadá velmi hezky, zajímavě :) Je krásný i jako dárek :)
    A já mám naprosto jasno. U nás doma se kupovaný neobjevil už leta. My jíme jen ty domácí :)
    Měj se prima, Petra

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka Peťka. Súhlasím, domáce chutia najlepšie !

      Odstrániť
  3. No, Monika, ale veď to je škoda otvárať! Máš to nádhernéééé!
    A vieš, že som rada, že aj ty používaš želírovací cukor, lebo mi už bolo povedané, že keď už domáci džemik, tak len s cukrom. Pritom želírovací je obohatený o pektín, ktorý je v ovocí v malom množstve, preto sa musí dlho variť.
    A ešte - ja nikdy nedávam hore dnom a ani nesterilizujem, len držím dobre zabalené v spacáku a tam mi to chladne pomaly aj 36 hodín. Nikdy sa mi nepokazili :-)
    Pááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na želírovací cukor sa rôznia názory...Tiež nie som rozhodnutá, čo je lepšie, či pridať želírovací cukor a variť len krátko, čím sa zároveň zachová viacej vitamínov v ovocí, alebo bez želírovania a variť dlhšie...Najnovšie používam prírodný pektín. A ten spacák vyskúšam :-).

      Odstrániť
  4. Ahoj Monika, vidieť, že si džémiky robila s láskou. Sú ako z katalógu. Ja som tiež za domáce zaváraniny. Robila som iba jahodový, ale nie z našich jahôd, doniesla mi sestra a tá od kamarátky.
    Maj sa fajn.
    Emily

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Moc zajímavé džemy. Vypadají krásně a moc se mi líbí ta sukýnka pod víčkem. :-)
    Jsem pro domácí výrobu, ale i pro kupování v obchodech. Mám ráda pomerančové džemy, ale domácí pomeranče nemám a nikdy mít nebudu, takže si tyto džemy kupuji. Nedávno jsem je kupovala v Lidlu a byly výborné. Domácí výroba má zase jedinečné kouzlo, o které se nechci připravit, takže si doma každý rok ráda něco ukuchtím. Marmeládu, sirup, nebo nějaký ten bylinkový medík. A když si pak osladím čaj třeba pampeliškovým medem, to je bájo. :-)
    Měj se pěkně, Moni, a teším se na další příspěvek. Pa.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Monika, ty vždy vymyslíš niečo zvláštne a určite aj veľmi chutné ... Tento rok sa tebou inšpirovať už nebudem, ale na budúci určite dáke džemíky zavarím podľa tvojho návodu.
    Ja tiež dosť zaváram... V záhrade máme ovocia nadostač a bolo by škoda nechať to hniť na zemi. Ale keby som mala všetko kupovať, to si radšej kúpim kvalitný výrobok v obchode.
    Monika, maj sa dobre ... L.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Monika,
    máš to nádherne vyšperkované, tie poháre nemajú chybu a to nehovorím o tom obsahu...mňam.
    Jednoznačne som za domáce, zaváram i ja, dokonca som nakúpila slivky v obchode a piekla džem z nich, lebo vlastné nemáme, resp. máme, ale tak 20ks, je to ešte mladý stromček.
    Tak zima už môže prísť, že?
    Pekný večer,
    A.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Tvoje džemy vyzerajú fantasticky. Kým som mala zdroj ovocia a zeleniny, zavárala som každé leto. Lenže zdroje už nemám. Ak aj, tak nie toľko, aby zostalo ešte aj na konzervovanie. A keď som aj vlani kúpila uhorky na trhu, zavarila a potom mi všetky kvasili, tak ma to prestalo baviť. Neviem, či som už rokmi stratila zručnosť pri tejto práci, alebo som kúpila niečo, čo už nebolo príliš vhodné na konzervovanie. Preto si tie uhorky radšej kúpim hotové, ale musím povedať, že aj pri nich sa mi často stane, že sú chuťovo nejedlé. Naposledy som sa tak oklamala s veľkými pixlami znojemských uhoriek, ktoré som hneď kúpila tri, veď značka hovorí, že to musí byť kvalita. Nebola :-( Takže, keby som mala vlastné zdroje, určite zaváram. Mám kamarátky, ktorým bola táto moja činnosť nepochopiteľná, veď všetko je dostať kúpiť v obchode. No to fakt môže tvrdiť iba niekto, kto vlastné nikdy nič neurobil a nejedol.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. lekváre máš nádherné - predpokladám, že aj chuť je vynikajúca...
    ja zaváram... síce už menej, ale milujem variť lekváre...pomaly...potom sú úžasné...
    vôbec mi nevadí, že sa vyvaria vitamíny...ale aspoň nejeme ochemizovanú tekvicu s príchuťou ovocia...
    a ak ešte sa podarí získať ovocie od milých pestovateľov, je rozhodnuté.. jana

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Moni, džemy vypadají fantasticky! Je to dobrý nápad, ještě mě čeká vaření z ostružin, tak k nim třeba něco vymyslím :o)
    Vařím doma, to je jasné. Vím, co si tam dám. Když si na etiketách i těch hodně drahých jahodových džemů přečtu, že obsahují 30% ovoce, přemýšlím, co je ten zbytek...
    Času v tomto směru nelituji!
    Měj se moc hezky, Helena

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Moni, Tvoje limitovaná edice vypadá luxusně, udělat dvoubarevnou marmeládu by mne ani nenapadlo. Skvělý nápad a zajímavá inspirace. Já také vařím marmelády, ale kompoty nedělám, ty u nás nikdo nejí.
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. A když ti to dělá radost, jak při vaření, tak při ranních chvilkách.
    Hezké dny měj. J.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Nádherné barvičky. Domácí vede! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Mášto krásné a kombinace jsou taky zajímavé.
    Já zavařuju to, kde mám zdroj domácích surovin - tj.letos rybíz, angrešt, třešně, višně, jablka, aronie. A ještě čekají blumy a švestky (a druhé kolo jablek). Jednak mne to baví a jednak tak zakonzervuju to z úrody, co nestačíme spotřebovat hned.
    Hezký den

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Dvojfarebný som ešte nikde nevidela, musím na budúci rok vyskúšať. Vyzerá fakt úžasne :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Takový džem jsem ještě neviděla a zcela určitě ho udělám. Sem tam někdy džem koupím, ale pokud mám k dispozici potřebné ovoce, tak ho na džem zpracuji. Mám ten domácí ráda do jogurtu.
    Hezký den, Moniko!
    Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
  17. I kdyz dzemy tak casto nejim, mam je nesmirne rada. Tyhle vypadaji skvele!!!! Hezky vecer. Moni. M.

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Moniko, vypadá to překrásně a chutná to jistojistě skvostně. Tleskám.
    Krásné dny Katka

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Tak nejen že musí být skvělý chutově, ale i super jako dárek :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika