piatok 7. septembra 2018

Kostihojová masť - prastarý všeliek


Po rokoch zabudnutia zažívajú liečivé bylinky opäť  svoje znovuobjavenie. Za ich krehkým vzhľadom sa neraz skrýva obrovská liečivá sila. Svet byliniek je nevyčerpateľný  a dokáže pomôcť na mnohé neduhy.  Samozrejme tým nechcem tvrdiť, že  bylinky môžu úplne nahradiť lekársku vedu, no  sú jej  súčasťou, ktorú možno súčasní lekári trošku podceňujú. 


Harmanček, šalvia, lipa, rebríček, mäta, medovka, nechtík, levanduľa, materiná dúška... to sú stálice v mojej bylinkovej lekárničke. Pripravujem z nich tinktúry, mastičky, odvary   využívam do vodnej zložky  pri výrobe prírodnej kozmetiky.
Vynikajúci je aj koreň kostihoja lekárskeho. 
Ak si pri turistike, či športovaní natiahnete svaly alebo po dlhšej práci v záhrade vás bolia kĺby, môžete si pomôcť práve  mastičkou z tejto bylinky. Vďaka účinnej látke alantoín pomôže  pri krvných podliatinách, pomliaždeninách, podvrtnutiach a iných drobných poraneniach.



Liečivú mastičku si môžete pripraviť z čerstvého alebo sušeného koreňa kostihoja lekárskeho.  Čerstvý je najlepšie zbierať v marci, keď ešte rastlina nevyhnala listy alebo na jeseň, keď už listy zožltnú.  Vtedy je vraj celá liečivá sila v koreni. Sušený sa dá zakúpiť v špecializovaných obchodoch .  Ja som si mastičku pripravila podľa tohto receptu:
Do pohára z hrubšieho skla som vložila 60 g bambucké maslo, 20 g mandľové maslo, 20 g kakaové maslo a 30 sušený koreň kostihoja. Ak by ste robili z čerstvého, musíte ho najprv  jemno nasekať.  Pohár som vložila do vodného kúpeľa a zahrievala (voda nesmie vrieť) asi 5 - 6 hodín. Po uvedenom čase som precedila cez gázu do vhodnej nádoby a pridala 20 kvapiek prírodnú rozmarínovú silicu, ktorá je mimoriadne vhodná na reumatizmus a svalovú bolesť, takže ešte viac zvyšuje účinky tejto mastičky. Natierame niekoľkokrát denne.


Naši predkovia nechodili po lieky do lekárne, ale vyšli na lúku a hľadali pomoc v prírode. Už len samotná energia, ktorá na nich pôsobila na rozkvitnutej voňavej lúky musela byť liečivá. V súčasnosti sa stále viac vzďaľujeme prírode a jej prirodzenému pôsobeniu na naše zdravie. Žiaľ na veľkú škodu pre nás...





16 komentárov:

  1. Monika, ďakujem za recept ... Tiež zbieram bylinky celé leto a robím rôzne olejčeky, sirupy a tinktúry. Masť iba nechtíkovú ... skúsim urobiť podľa tvojho receptu ... pozdravujem ... L.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Verím, že mastička sa podarí a budeš s ňou spokojná.

      Odstrániť
  2. "Čerstvý je najlepšie zbierať v marci, keď ešte rastlina nevyhnala listy alebo na jeseň, keď už listy zožltnú." A v tom je ten problém. Ako rozoznať rastlinu, jej koreň, keď ešte nemá listy? Vždy, keď som to doteraz na internete, alebo aj inde čítala, tak som sa zamyslela práve nad tým, ako ho rozoznať medzi všetkými tými "burinami", čo vonku rastú? Mne by sa asi na moje boľavé koleno, či v poslednej dobe opúchajúci členok táto masť hodila, no neviem si predstaviť, že vybehnem z domu na hrádzu s rýľom :-) Rastlinu registrujem hlavne vtedy, keď kvitne a jej kvety, ktoré sú naozaj rôznych odtieňov ružovej a fialovej, sa mi páčia. Dokonca sa mi raz podarilo nafotiť aj s bielymi kvetmi. Vyfotila som ho až po tom, čo som napísala tento článok - https://fotografiedb.wordpress.com/2016/04/13/kostihoj-lekarsky-a-jeho-pribuzny/ Možno inde kvitnú viac aj biele, ale pre mňa to bola veľká rarita. Aspoňže som naozaj veľmi často v prírode, tak si budem nahovárať, že aj to ma lieči :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne rastie kostihoj na záhrade, takže viem presne, ktorá rastlinka to je :-). Ale zvyknem kupovať aj od bylinkárov, to je najväčšia istota. Súhlasím s tebou, že pobyt v prírode je tiež výborný liek. Prajem všetko dobré.

      Odstrániť
  3. Moniko, takovou podobnou mast dělávala moje jihočeská babička a mast mi nejednou pomohla v dobách, když jsem hodně sportovala a měla natažené šlachy a bolavé svaly. Jako základ měla svoje sádlo a svoje stlučené máslo a mast tak trochu "zapáchala". Kostivalový kořen přikládala i jemně nadrcený přímo na bolavé místo (tedy v létě, kdy jej vykopala) a zavázala obinadlem a bylo. Vytahoval horkost.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že od našich babičiek sa máme stále čo učiť. Verím na liečivú silu byliniek, keď aj celkom nepomôžu, určite neuškodia, čo sa nedá povedať o liekoch s desiatkami vedľajších účinkov. Múdrosť našich babičiek si treba vážiť a uchovávať.

      Odstrániť
  4. Moni, máš zase můj velký obdiv.
    Co poradíš na ekzém na ruce? Mezi palcem a ukazováčkem mám místo, kde se mi už od května udělal podruhé. Trápí mě to a kortikoidy nechci.
    Díky za odpověď a přeji krásný víkend. Eva

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Moni, kostivalovou mast mám vždy doma a věřím v její účinky, jen je vždy koupená!
    Máš můj obdiv, netušila jsem, že i ona se dá připravit doma.
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Moni, bylinky mají opravdu úžasné účinky. Škoda, že mnozí sahají nejprve po lécích a nevěří síle přírody. Ale máš pravdu, i já vidím, že je mnohem více lidí než dříve, kteří se k přírodě opět vracejí. Jsi šikovná, co vše umíš :)
    Měj krásný den. Petra

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Moni, Tvé mastičky a výrobky obdivuji, já se do tohoto tvoření nepouštím. Jsi opravdu šikovná. Víš jak na to a hlavně jak to vše používat. Bylinky si suším akorát na čaje. :o)
    Přeji krásnou neděli. D.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Moni, mockrát děkuji za recept. Mám ruce samé oděrky, na zahrádce používám rukavice jen zřídka, takže bych mastičku často používala. Vůbec si ale nevybavuji, že bych kolem nás viděla kostival růst. Budu se muset poohlédnout v obchodech po sušeném.
    Měj fajn dny, pa.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Moni, mela bys ty vyrobky prodavat!!! Tolik pokladu! M.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Máš pravdu, Monika, veľmi zanedbávame našu nádhernú prírodu. Vidieť to stále viac. Ďakujem za užitočné a obohacujuce príspevky .
    Emily

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Moni, prezrela som si celú kategóriu o bylinkách a ECO či tu nenájdem recept na domácu zubnú pastu. Neskúšala si? Ja som skúsila vyrobiť z kokosového olejka, sódy bicarbony a esencialneho oleja. v lete bola stále v kúpeľni tekutá, tak som ju mala aspoň dva mesiace v chladničke a teraz dobre drží tuhú konzistenciu no je taká dosť mastná. Ale používam ju - aspoň viem, čo v nej je:-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za návštevu môjho blogu. Zubnú pastu som už skúšala, ale stále ju ešte vylepšujem. Určite pridám recept na blog. Mne sa kokosový olej pri výrobe kozmetiky veľmi neosvedčil, hlavne z dôvodu, že jeho skupenstvo je závislé od aktuálnej teploty. Som rada, že sa našiel ďalší zanietenec pre domácu kozmetiku.

      Odstrániť
    2. Tak som zvedava na super recept na domacu zubnu pastu :-)

      Odstrániť

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika