nedeľa 8. apríla 2018

Mydlová opera


Keď som pred dvomi - tromi rokmi zháňala informácie o výrobe  mydla, narazila som v jednom článku na tvrdenie, že vyrobiť si vlastné mydlo nie je o nič zložitejšie ako upiecť koláč. Vtedy som nad tým silne pochybovala a dnes celkom  súhlasím. Samozrejme predchádzalo tomu niekoľko pokusov, úspešných, ale  aj tých menej zdarných.  Akonáhle som však pochopila celý proces zmydelnenia a získala prax, výroba mydla sa pre mňa stala takým malým rituálom, relaxom a dobrodružstvom zároveň. Dobrodružstvom hlavne vtedy, keď skúšam nový recept, alebo nový postup, nové vône či farby  a dopredu neviem ako to celé dopadne. Nuž niekedy aj dosť nečakane. Keď z nádherne fialového mydla na začiatku, máte na druhý deň nechutne hnedé. Najprv som myslela, že mi niekto cez noc mydlá vymenil :-), ale potom som zistila, že farbivo proste "neprežilo" v zásaditom prostredí. 


Na tieto mydielka som použila nechtíkový macerát v slnečnicovom oleji, zafarbené sú oranžovou micou a ovoňané  palmoružovým esenciálnym olejom. 


Mydielka som posypala sušeným nechtíkom. Mne osobne trošku vadia bylinky v mydle, pretože ma dosť škriabu pri umývaní. Ale ako pílingový efekt to má určite význam.


Trošku experimentovanie s farbením. Tentokrát to vyšlo :-)- 


Zložky: 375 g kokosový olej, 375 g macerát nechtíka v slnečnicovom oleji, 250 g bambucké maslo, 143 g NaOH, 380 g destilovaná voda , v stope pridaná oranžová mica rozpustená v glyceríne a palmoružový esenciálny olej


Ako vyrobiť bylinkový macerát som písala tu.



Mojou ďalšou výzvou je mydlo s kozím mliekom. Je to trošku zložitejší postup, ale snáď sa vydarí.


Prajem vám krásne jarné dni plné pohody a slniečka.


42 komentárov:

  1. No ty jsou nádherné.
    Na mýdlováni nemám odvahu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Evi. Ja som tiež dlho váhala, ale teraz ma to veľmi baví. No opatrnosť je samozrejme potrebná. Prajem pekný týždeň.

      Odstrániť
  2. Moniko, tvá mýdla jsou opravdu luxusní.Více než rok jsem nemýdlařila a Ty jsi mě dneska svými nádhernými kousky nalákala, že se opět do mýdel pustím.
    Měj se hezky, Jana

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Janka. Som rada, že som ťa navnadila. Výroba mydla je veľmi príjemná a kreatívna činnosť. Prajem pekný týždeň.

      Odstrániť
  3. Moni, tvůj článek je pro mne jako stvořený. Už několik dní po večerech studuji teorii o výrobě mýdla. Potřebné ingredience mám už objednané a v týdnu se do toho prvně pustím. Drž palce, pak poreferuji.
    Tvoje mýdla vypadají opravdu krásně. Jsi šikulka! Mohu se zeptat? Razítka taky barvíš Micou? Díky za radu :)
    Měj se moc hezky, Petra

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Peťka. Budem držať všetky palce, neboj určite to vyjde. Budem rada, keď sa potom podelíš so svojimi skúsenosťami na blogu . Razítko farbím tiež Micou. Jemne ho otlačím do Mici a potom opečiatkujem mydlo. Prajem pekný týždeň a zdarné mydlovanie.

      Odstrániť
  4. Moni, odkaz na bylinkový macerát bohužel nefunguje. Mohla bys to zkusit ještě jednou? Díky, Petra

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Peťka, ďakujem za upozornenie. Už som to opravila, dúfam, že to funguje.

      Odstrániť
  5. Moni, nádhera, přenádherná. Jsi opravdu šikovná kuchařka - mýdlařka. Receptu vůbec nerozumím, ale ty ho zvládáš bravurně. Mýdla jsou jako z katalogu a krásně nafocená.
    Přeji příjemný večer. D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Dáška. Je to záľuba, ktorá ma čím ďalej viac baví. Taká malá alchýmia, ktorej som tiež spočiatku nerozumela, ale postupne do nej prenikám. No je toho ešte veľmi veľa, čo sa musím naučiť. Prajem pekný týždeň.

      Odstrániť
  6. Moni, jsou kouzelnice. Do mýdel jsem se zatím nepustila, nemám odvahu a tak to velmi obdivuji! Je to nádhera!
    Měj krásný večer, Helena

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Helenka. Ja som sa na mydlá dlho chystala, zháňala informácie, študovala teóriu. A hlavne nenechala som sa odradiť prvými neúspechmi. No ešte veľa sa toho potrebujem naučiť. Prajem pekný týždeň.

      Odstrániť
  7. Tak to je hotové umelecké dielo!
    Som rada, že jedno z nich je aj na mojej poličke :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Danielka. Teší ma, že som ťa mohla obdarovať. Nuž k umeleckému dielu to má ešte ďaleko, stále je čo zlepšovať. Prajem pekný týždeň.

      Odstrániť
  8. Krásná mýdla - doslova luxusní. Jsi moc šikovná.
    Hezký večer!
    Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Hanka. Nuž ešte stále je čo zlepšovať. Ale som rada, že sa ti páčia. Prajem pekný týždeň.

      Odstrániť
  9. Prvá som písala komentár a vidím, že tu nie je :-(
    Tak ešte raz...
    Mydielka sú nádherné, obdivujem šikovnosť, pre mňa to bude navždy alchýmia.
    Práve používame to vaše mydielk z výhry, ja dokonca aj na tvár a je super.Kubík tiež (neoddolal), ale najviac mu vyhovuje práve z kozieho mlieka, má atopické ekzémy.
    Držím palce, aby sa i ďalšia várka tak vydarila.
    Pekný večer,
    A.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Aďka. Som veľmi rada, že s mydielkom ste spokojná a Kubík tiež. Tak keď sa mi podarí to z kozieho mlieka, budem na vás myslieť :-). Prajem pekné jarné dni.

      Odstrániť
  10. Moni, vypadají krásně barevně a představuji si jejich mýdlovou vůni... Nádhera. :-)Obdivuji každého, kdo je doma vyrábí, já se chemie bojím (ikdyž by mě to lákalo, tak třeba někdy...). Domácí mýdlo (kupuji od jedné blogerky) používám na celé tělo (i obličej, vlasy). Přeji ti krásný sluníčkový týden. D. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Dagmar. Na škole chémia nikdy nebola môj obľúbený predmet, no ale to sme sa neučili o výrobe mydla :-). Myslím, že domáce mydlá sú kvalitou neporovnateľné s tými priemyselne vyrábanými. Prajem všetko dobré.

      Odstrániť
  11. Oj Monika, proste nádhera!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Zuzka. Snažila som sa, ale vždy je ešte čo vylepšovať.

      Odstrániť
  12. Musím uznať, že tie mydlá sú naozaj nádherné. Nedávno som si na návšteve prvý raz umývala ruky s domácim mydlom, až tak nadšená som z tej jeho vône nebola. Dúfam, že tie vaše sú aj na vôňu tak príjemné ako na pohľad. Ten názov článku je výstižný. Keď vás to raz chytilo, určite nebude vedieť s výrobou mydiel prestať :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pochvalu. Vôňa doma vyrábaného mydla je o niečo jemnejšia ako u priemyselne vyrábaných, ale je určite veľmi príjemná.Ja sa snažím vyhýbať syntetickým vôňam, aj keď v súčasnosti sa dajú kúpiť veľmi kvalitné vhodné aj pre domácu kozmetiku, ja skôr preferujem prírodné esenciálne oleje, ktoré rovnako dodajú výrobku krásnu vôňu, aj keď nie takú sýtu, ale podľa mňa skôr takú prirodzenejšiu. Ale každý máme iný nosánek :-).

      Odstrániť
  13. Moni, ta mýdla jsou tak úžasná. Barvy jsou krásné a ty různé tvary... Jsem naprosto unesená a okouzlená. Opravdu nádhera!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Dý. Je to výsledok viacerých pokusov, hlavne s farbou, lebo nie vždy sa všetko na prvýkrát podarí. Prajem všetko dobré.

      Odstrániť
  14. Moniko, jsi moc šikovná, ta mýdla nemají chybu a určitě takovým dárkem uděláš radost ☺☺☺

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Evka. S tým darčekom si trafila úplne presne...mydielko je veľmi vďačný darček, ktorý každého vždy poteší. Prajem pekné jarné dni.

      Odstrániť
  15. Moni, mydla jsou nadherna. Ja nejsem chemik ani puntickar, tak leckdy tvorim od oka a nekdy to tak dopadne:-). Treba neresim kazdy gram, ne vzdy se to u mydel vyplati. Tva vypadaji skvele! Hezky vecer. M.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Marcelka. Ja sa musím priznať, že zatiaľ som vždy všetko presne navážila, len raz som pridala viac vody ako bolo treba a žiadna katastrofa sa neudiala, akurát mydlu trvalo dlhšie kým stvrdlo. Výroba mydla je proste také malé dobrodružstvo. Prajem veľa úspechov aj pri tvojich mydlových pokusoch.

      Odstrániť
  16. Krásná mýdla :-) Ale přece jen radši zůstanu u pečení :-)) A u pletení a háčkování....máte můj odbiv :-) Krásné dny přeji :-))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Zdenka. Ja som zase úplne ľavá na háčkovanie, obdivujem tie krásne dielka, ale pre mňa je to španielska dedina. Ja zase radšej ostanem pri tým mojich mydlách :-). A tak je to v živote správne, každý sme tu pre niečo iné. Ďakujem za návštevu a prajem všetko dobré.

      Odstrániť
  17. Jéj, tie sú krásne a iste aj nádherne voňajú. Nech sa darí, Monika a krásny týždeň

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Anka. Teším sa z nich a snáď sa mi bude dariť aj pri ďalších pokusoch:-). Prajem všetko dobré.

      Odstrániť
  18. Asi preto, že mňa veľmi nebaví ani pečenie, nenapadlo mi nikdy vyskúšať ani domácu výrobu mydla :-) Tie na fotkách sú prekrásne, na to už treba určite veľa základných surovín a pomocného materiálu. Myslím si, že si to skúšajú hlavne tie ženy, ktoré si samé dopestujú rôzne byliny ako prísady. Keby som mala všetko kupovať, tak by som sa asi veľmi drahým mydlom umývala. Ja osobne uprednostňujem aj tak gély. Či už na sprchovanie, alebo aj na ruky. Toto je už druhý blog, kde som natrafila na handmade mydlá. Obdivujem každého, kto sa do toho pustí. Prajem veľa nových inšpirácií a mydlových vôní :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Danielka. K výrobe mydla nie je potrebné ani až tak veľmi veľa surovín a pokiaľ nechcete vyrobiť nejaké špeciálne mydlo, tak všetky ingrediencie sa dajú kúpiť bežne v obchode. Priznám sa, že nikdy som to nejako finančne neprepočítavala, beriem to skôr ako záľubu. Ďakujem za návštevu a prajem všetko dobré.

      Odstrániť
  19. Krásná mýdla! Klobouk dolů!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Ilonka. No ešte je čo vylepšovať. Prajem všetko dobré.

      Odstrániť
  20. No, Moni, tak toto je už iná paráda. Vysoká škola mydliarska. Sú nádherné tie mydielka, ozaj.D. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Klobouk dolů, že jedeš bez palmáče :) Vypadají krásně :)

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Sama nádhera, vydarili sa ti úžasne. Ja som nejak v tom terajšom zhone popri záhrade a taktiež aj v (milo)premnožených rodinných akciach na mydlarčenie aj zabudla, ale zásoba sa míňa takže ďakujem za pripomenutie 😀keby som mala doma bambucke maslo aj by som sa hneď dnes pustila do tvojho receptu hmmmm... Krasnu nedeľu prajem.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika