nedeľa 4. februára 2018

...a opäť svieti, alebo sviečky zo zbytkov



Mám veľmi rada sviečky a  atmosféru, ktorú dokáže vykúzliť ich mihotavý plamienok. Hlavne v zimnom období  horia u nás takmer každý večer. Postupne sa mi nazbierala  celkom pekná kôpka nedohorených  rôznych zbytkov , ktoré mi bolo ľúto vyhodiť  a tak som sa pustila do ich recyklácie.  Výsledok bol prekvapivo dobrý a ja sa teším z "nových" sviečok. Je to veľmi jednoduché a ak máte aj vy nejaké zbytky a chuť  na tvorenie , tak tu je malá inšpirácia.

Takže potrebujeme zbytky sviečok, tieto moje sú ešte z adventných vencov.


Sklenené poháriky, alebo iné nehorľavé nádoby.


Knôty, voskové pastelky, gél na sviečky.


Zvyšky sviečok očistíme, nakrájame na malé kúsky, odstránime knôty alebo pliešky, vložíme do zaváraninového pohára a necháme vo vodnom kúpeli rozpustiť. 


Ak sa chcete pohrať s farbami , môžete roztopený vosk zafarbiť kúskami z voskových pasteliek a povymýšľať rôzne farebné kombinácie .  
Aby sa knôt pri nalievaní nehýbal, nakvapkajte najprv na dno pohárika trošku vosku, vložte doň knôt a nechajte  zatuhnúť. Knôt by mal byť pri nalievaní vosku vždy napnutý. Ak nemáte navoskovaný, musíte ho  zafixovať, napríklad štipcom alebo špajdlami.






Na výrobu ďalšej sviečky budete potrebovať  sviečkový gél.  Rozpustený vosk si rozdelíte na tri časti, každú časť  zafarbíte inou farbou a nalejete v tenkej vrstve do nejakej formičky. Ja som použila formy na mydlá. Ale ak nemáte, môžete použiť napríklad tetrapakový obal od mlieka.


Po stuhnutí pokrájajte na rovnomerné kocky a nasypte do pohárika. Zalejte rozpusteným gélom . Odporúčam to robiť po vrstvách, pretože gél veľmi rýchlo tuhne a stane sa to, čo   mne, že  gél stuhol  na "pol ceste" a nedostal sa až ku dnu :-). Musela som to potom prácne rozoberať a všetko zopakovať.


Táto gélová sviečka je naozaj veľmi efektná.


Môžete skúsiť  aj rôzne tvary, napríklad formičkou na pečivo vykrojiť zo stuhnutého voskového plátu srdiečko. Trošku ho zahrejte,  napríklad fénom, pritlačte ku stene pohárika , dajte na chvíľu do chladničky a potom postupne zalievajte roztopeným voskom. Zalievajte  po  vrstvách, vždy dajte hneď schladiť, aby vám horúci vosk nerozpustil vykrojený tvar.





A všetko, čo  zostalo som použila tu :-). Dôležité je nechať každú farebnú vrstvu úplne stuhnúť a až tak naliať ďalšiu. 







A na záver ešte jedna perlička. Viete aké sú to hromničné sviečky? 
Na Slovensku sa dodnes zachoval zvyk, že na Hromnice (2.februára) sa v kostoloch posväcujú biele sviece, ktoré majú ochrániť dom pred bleskom a hromom . 





29 komentárov:

  1. Krásne sviečky si urobila a nádherne naaranžovala a nafotila. Príjemný zvyšok nedele a nádherný týždeň prajem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Anka, dlhé večere ešte nejakú chvíľu potrvajú , takže sviečky sa určite zídu.

      Odstrániť
  2. Moni, já jsem taková "svíčková bába", zbytků mám stále dost, tak moc děkuji za dokonalý návod, jak je upotřebit.
    Určitě vyzkouším!
    A děkuji z za poučení!
    Měj příjemný večer, Helena

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Helenka, som rada, že môj návod ti prišiel vhod. Pekný začiatok nového týždňa.

      Odstrániť
  3. Monika,
    krásna recyklácia, páčia sa mi oba spôsoby. A u nás tiež horí sviečka každý deň :-)
    Pekný večer,
    A.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Aďka. Myslím, že sviečok nie je nikdy dosť :-). Pekný začiatok nového týždňa.

      Odstrániť
  4. Krásné svíčky a perfektní využití zbylého vosku. Ta gelová je fakt super.
    Máš skvělé nápady, Moni! :-)
    Krásný večer. Pa.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Dý. Nápadov je plno, len času málo :-). Prajem pekný nastávajúci týždeň.

      Odstrániť
  5. Moni, teda ty se ti opravdu povedli! Moc děkuju za tip, určitě vyzkouším. U nás jsou svíčky taktéž v kurzu :) A ta gelovka, ta je super!
    Krásný večer! Petra

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Peťka. Verím, že sa Ti vydaria. Veď sviečok nie je nikdy dosť.

      Odstrániť
  6. Máš ich všetky krásne! Niet nad recykláciu, a vidíš, nevedela som, že aj sviečky sa dajú :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Danka. Niekedy aj z na prvý pohľad nepotrebných vecí môže vzniknúť ešte niečo pekné.

      Odstrániť
  7. Moni, krásné svíčky jsi vyrobila, pěkné fotečky doplnila perfektním návodem. :-) Pohodový začátek nového týdne. D. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Dagmar. Možno sa to bude niekomu hodiť.

      Odstrániť
  8. Moni, zajímavý nápad a nádherný výsledek. Krásně jsi zpracovala zbytky a ještě s nimi uděláš tolik parády. Jsi šikula.
    Hezké dny. D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Dáška. Spojila som príjemné s užitočným.

      Odstrániť
  9. To je bezva nápad! Určitě ho využiju.
    Ano, na Hromnice se rozsvěcuje svíce - tady zvaná hromnička.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Hanka. Teší ma, že som ťa mohla inšpirovať.

      Odstrániť
  10. Kedysi som tiež mala sviečkové obdobie. Aj obdobie aroma lámp. Lenže som si asi príliš častým zapaľovaním sviečok a voňavých olejčekov privodila alergiu. Takže teraz sviečky zapaľujem len výnimočne. Opuchá mi pri nich nosná sliznica :-( Myslím si, že hromničné sviečky slúžia pri búrkach proti bleskom, ale nie som si úplne istá. Teraz mi však napadá iná otázka. Prečo sa ten deň začiatkom februára volá že Hromnice? Asi idem googliť. Ešte k tým sviečkam v článku - nevedela som, že sa dá zmiešať gél s voskom. Pekne to vyzerá.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno hromničné sviečky by sa mali zapaľovať pri búrkach na ochranu domu. Ten gél s voskom, to bol taký experiment, ktorý celkom vyšiel. Naozaj je to efektné. Ďakujem za pochvalu.

      Odstrániť
  11. Krásná inspirace, nějaké zbytky svíček také mám, pokusím se něco vyrobit. Díky za nápad 😃

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Evka. Budem držať palce, nech sa aj tie vaše vydaria.

      Odstrániť
  12. Moc hezké svíčky, ta modrá a gelová jsou fakt nej. Já zatím všechny svíčky vypálila až do mrtě...:) Naštěstí, jsem na výrobu dost lenivá.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Miška. A vôbec neverím, že by si bola lenivá :-).

      Odstrániť
  13. Děti mi celý rok schraňují zbytečky vosku na Hromnice. A víš, že jsme zapomněli?
    Děkuji za připomenutí! Jsou moc pěkné!
    Zuzka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Zuzka. Vidím, že nie som sama, čo zabúdam :-).

      Odstrániť
  14. Monika, krásne sviečky...Milujem keď je tma a svietia mi v každom rožku v dome :)

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Kdysi jsem také zbytky rozpouštěla, ale takhle "vymakané" jsem je neměla :o), díky za námět.
    Ála

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Dobry den prajem,

    Rada by som sa spytala, aky ste pouzili knot do tej gelovej "kombinovanej" sviecky?
    Je potrebne prisposobit hrubku knotu podla priemeru sviecky, tak ako pri voskovych?

    Dakujem pekne :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že ste si našli čas pridať komentár k tomuto príspevku. Monika